Det här ett gästinlägg skrivet av Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR, med anledning av auktionen av guldtuttmuggen, vars intäkter går direkt till SKR:s tjejjourer.

Vinnaren
Bild från American Apparels hemsida.

Klädkedjan American Apparel vann Genusfotografens omröstning om årets sexistiska reklam och fick ta emot en guldnapp som pris. I motiveringarna associerades till övergrepp, prostitution och barnporr. Samtidigt arbetar SKR:s tjejjourer och ungdomsjourer dagligen med att möta unga tjejer som tar konsekvenserna av de destruktiva föreställningar om kön och sexualitet som skapas och upprätthålls bland annat i reklam som American Apparels.

”Tja  jag har en gympalärare som glor på i vår uringning o han gör det ganska tydligt också.. det är äckligt att han gör det .. får man glo på tuttarna eller är det nåt man inte får? för vi tjejer känner oss obekväma när han gör så.. tacksam för svar”

skriver signaturen ”Umbrella”

”Jag är 16 år o min mamma blev tillsammans med en kille för tre år sedan. Och ända sen dess så har han utnyttjat mig sexuellt, våldtagit mig, slagit mig. Och jag orkar bara inte mer.”

skriver signaturen ”belle”

”Jag vet inte vad jag ska göra! Min bonus pappa har våldtagit mig i ungifär ett år nu….. Jag vill inte leva längre och skär mig en massa”

skriver signaturen ”Konstig”

Inom SKR frågar vi oss ständigt vad det är som gör att vuxna män väljer att begå sexuella övergrepp mot och köpa sex av unga tjejer (som ofta är under 18 år, det vill säga barn).

Kopplingen mellan frågorna ovan, som kommit in till tjejjourernas gemensamma hemsida www.tjejjouren.se*, och den guldnapp som American Apparel mottog som pris för Årets sexist är inte svår att göra. Högste Sverigechef Martin Clinton ska nu vidarebefordra nappen till American Apparels helmanliga styrelse och ledningsgrupp i USA.

AmAppsledning
American Apparels styrelse. 100% män.

AmApps executives
American Apparels högsta chefer. 100% män.

Kontaktsidan
American Apparels kontaktsida.

Sanningen är att väldigt mycket av den problematik som begränsar unga tjejers liv idag kan härledas till bilden av tjejer som passiva och till för att behaga aktiva killar som American Apparels och annan sexistisk reklam förmedlar. Den normaliserar inte bara porrestetik, barnporr och den (vuxna) manliga blicken, utan bidrar också till att tjejer som upplever att de går utanför den snäva bilden av hur en tjej ska se ut och agera begränsas.

Vi ser i frågorna till tjejjourerna att heteronormen och den upplevda pressen att duga inför det motsatta könet är enormt stark. Många tjejer har allvarliga tankar kring om de någonsin kommer bli älskade trots sina små bröst, sin pösiga mage eller sitt kroppshår. Många som har en pojkvän undrar om han fortfarande kommer vilja ha sex med henne när han får se henne naken.

”Jag har nyss fått kille och är verkligen jätte glad..Men ett problem är..När vi kommer ha sex. Jag har hår där nere, och skämms för att jag har hört att nu förtiden bör man inte ha det för att det är så ofräscht och sådant. Är orolig för att han ska göra slut om jag har hår.”

skriver en ung tjej

”Det enda jag tänker på är min kropp och hur fet och ful jag är, jag kan inte ha sex med min kille längre pga min självkänsla och min kropp, ibland mår jag så dåligt att jag tänker på att ta mitt liv, snälla hjälp, jag står inte ut med mina tankar längre”

skriver en annan

Som ung är det inte alltid lätt att se strukturer. Tron på individens möjligheter är ofta stor och få det är svårt att greppa att den framtida lönen, inflytandet och makten över den egna kroppen kommer att påverkas av strukturell ojämställdhet. Särskilt som en matas från samhället och vuxenvärlden med att kön inte ska spela roll.

När man som ung tjej ändå stöter på det ena hindret efter det andra; att bli våldtagen av en kille man är kär i och sedan få sin berättelse ifrågasatt, att må dåligt över att någon del av kroppen avviker från skönhetsnormen eller att upptäcka att man tänder på tjejer istället för killar, kan det därför vara svårt att se att det i själva verket är skon som är för liten och inte foten som är för stor. Många känner sig ”fel” och misslyckade. Då är det tjejjourernas uppgift att bredda bilden av att vara tjej, sätta hennes upplevelse i ett sammanhang och lyfta skulden från hennes axlar till samhället där den hör hemma. Med andra ord, att bidra med en feministisk analys.

Till exempel genom att berätta om de normer för kön och sexualitet som mycket reklam förmedlar, något tjej- och ungdomsjourerna får många tillfällen att göra i sitt stödarbete. Därför är de en livsviktig motvikt till sexistisk reklam och ett sexistiskt samhälle.

Visa ditt stöd för jourernas arbete genom att lägga ett bud på Genusfotogragens mugg, pengarna går direkt till SKR:s tjejjourer!

Carina Ohlsson, ordförande, SKR

Zandra Kanakaris, vice ordförande, SKR

Olga Persson, förbundssekreterare, SKR

SKR

Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR, samlar 115 kvinnojourer, tjejjourer och andra idéburna verksamheter som arbetar för ett jämställt samhälle fritt från våld.

*Tjejjouren.se drivs av SKR tillsammans med Roks och är en samlingssida för Sveriges tjej- och ungdomsjourer.

SKR illustration