Masih Alinejad vs. propagandan

Masih Alinejad. Foto: Ali Khaligh, Wikimedia, CC BY-SA 4.0

Så här i Halloween-tider: Visst följer ni den iranska regimens mardröm, journalisten @masih.alinejad?

2014 startade hon Facebook-sidan My Stealthy Freedom, där iranska kvinnor inbjuds att publicera bilder där de smugit av sig slöjan i offentligheten. Nu har hon 8,4 miljoner följare och lägger konstant, outtröttligt, upp klipp som det iranska folket skickar till henne i hopp om att hon ska visa dem för världen. Bildbevis på regimens människorättsbrott, men också oändligt hoppingivande videor som visar hur tusentals iranier, kvinnor och män, gamla och unga, krokat arm och slutat vara rädda.

Det säger en hel del att regimen – mitt under en brinnande revolution som pågått ända sedan ”moralpolisen” slog ihjäl Jina Mahsa Amini för att hon burit slöjan på ”fel” sätt – tar sig tid att smutskasta Masih Alinejad.

Ni har säkert sett konstnären @m_melgrati’s virala bild föreställande en kvinna som klipper bandet (håret) till en batonghyttande moralpolis som dinglar över ett stup?

Originalet av Marco Melgrati @m_melgrati och den iranska regimens propagandaremake.

Regimen har gjort sin egen version. I den är det en häxlik karikatyr av Masih Alinejad (!) som dinglar över stupet, med klorna om en fridfull kvinnas slöja.

Borttrollad är moralpolisen som slår ihjäl dig om du vägrar bära slöjan. Makten gör sig osynlig, och målar upp konflikten som en falsk motsättning mellan kvinnor som vill bära slöja och feminister som vill rycka den rätten ifrån dem.

Den här metoden har gamla anor.

Två vykort från rörelsen mot kvinnors rösträtt. Källor: Sociological Cinema och Ann Lewis Suffrage Collection

Anti-suffragettrörelsen målade ofta upp rösträttskvinnor som fula, gamla, gapiga och ogifta. Ibland kontrasterades de mot vackra, feminina gudinnor med banderoller som ”No votes, thank you!”, signerat ”kvinnosläktet”.

Scarlett och Mammy i filmen Borta med vinden. Foto: Everett Collection/Rex

Propaganda mot slaveriets avskaffande skapade stereotyper som ”mammyn” – den svarta kvinnliga slaven som lagade mat och tog hand om vitas barn med ett leende på läpparna, eftersom undergivenhet ligger i hennes (svartas) natur. Ibland kontrasterad mot den oregerliga, självständighetstörstiga vita husfrun vars korsett hon snörade.

Masih Alinejads följare går inte på manipulationen, dock. Som en skriver:

”Vi är inte emot någons hijab, vi är emot tvång. Islamiska republikens målning är en lögn.”

Diktatorn är naken. Masih Alinejad vägrar släppa greppet om hans handduk.

#iranrevolution ❤️‍🔥

PS. Upptäckte efter jag publicerat det här inlägget att No votes, thank you!-bilden – precis som den iranska regimens exempel – var anti-suffragettrörelsens remake på ett vykort som var FÖR kvinnors rösträtt:

Tillbaka till alla Iran-analyser