Om du reagerar på en stereotypiserande och osann, genusopassande och provocerande bildsättning. Som till exempel den här:
Så kan du formulera vad du tycker är fel i ett mail och skicka det till rätt mottagare (Sveriges Radio i det här fallet), så här:
”ang bildval på Studio Etts sida
Gårdagens debatt mellan Hanne Kjöller och Anna Steele fick mycket uppmärksamhet på twitter. En vaken människa undrade också över bildvalet som ledsagar texten om inslaget här på websidan.
Hur gestaltar man begreppen ’prostitution’ och ’utomlands’? Bilden ni har plockat ut är fullkomligt barock. Jag undrar verkligen om det finns en indexrubrik hos Scanpix som heter just prostitution, eller vilka sökbegrepp ni har använt? ’kvinna’+ ’gata’+ ’höga klackar’+ ’bil’?? Har journalisten som gör websidan ingen utbildning alls i kontextanalys, eller är det en praktikant som har fått sköta bildsättningen?
Att spela på den här klichén av vad prostitution ”är”, med en bild som osar reklamestetik, är illa ur så många aspekter. Den har föga att göra med debattinnehållet, som var känt från deltagarnas tidningsartiklar. Den förskönar den för ”säljaren” osäkraste och mest utsatta formen av prostitution. Den stigmatiserar kvinnor i festkläder som väntar på bilen som ska skjutsa dem. Den bortser från att ”säljaren” oftast är en man.
Det är inte som att ni MÅSTE bildsätta för att fylla ett grid, eller har en stram pressläggningstid. Varför välja ett undermåligt material framför ingen bild alls?
Jag föreslår att ni tar bort bilden. Typ nu.
Vänliga hälsningar,
Sofi ********,
dramaturg och f.d. grafisk formgivare”
Och så kanske du får ett svar redan samma dag, som kanske ser ut så här:
”Hej!
Tack för din synpunkt om vår bildsättning.
Det är en inte en helt enkelt fråga av flera skäl. För det första har vi – även om du inte trodde det – ett uppdrag att bildsätta alla våra artiklar, och vi har också en deadline då den som jobbar med webben måste övergå till att bistå med sändningen. De som bildsätter våra webbartiklar har inte heller utbildning i kontextanalys.
Som det etermedium vi är så fokuserar vi på det talade innehållet, och bilderna som läggs ut kanske inte alltid kan väljas med den omsorg som du eftersträvar.
Med det sagt så är ju diskussionen som sådan intressant. Vad säger vi med den bild vi lägger ut? Hur hade vi kunnat bildsätta istället och samtidigt snabbt få läsaren att förstå vad det handlar om? Där tar jag gärna emot råd från dig, om hur vi kan tänka nästa gång vi ska illustrera prostitution.
Givetvis vill vi inte stigmastisera eller förmedla något som känns förkastligt, men samtidigt vill vi gärna på ett snabbt och enkelt sätt förmedla till publiken att det handlar om prostitution. (Och ja det finns flera bilder i scanpix som ser ut sådär om man söker på prostitution).
Vissa ämnen är ju väldigt politiskt känsliga och där blir bildsättningen (liksom ordens formuleringar) väldigt viktiga, de kan också lätt ifrågasättas av endera sidan. Tyvärr kan vi inte lägga den tiden på vår bildsättning.
Jag kommer inte att ta bort den aktuella bilden, även om jag delvis ser din poäng. De prostituerade jag har mött utomlands går dock på gatan, har höga klackar och korta kjolar och plockas upp av män i bil.
Med vänlig Hälsning
Linda ******
Planeringsredaktör
Studio Ett”
Sen kanske Genusfotografen skriver ett blogginlägg om det här, och letar en större version av bilden, och upptäcker att Sveriges Radio har använt samma bild förut:
Och när du får se det, kanske du reagerar så här:
Men sen kämpar du vidare och ger aldrig upp.
Tack för dig.
Uppdatering. Det här hade ”Karl Kajal” att tillägga om bilden som Sveriges Radio använt:
Jag har tillgång till Scanpix arkiv, och sökte runt lite för att hitta den där bilden. Den är tagen samtidigt som tre andra bilder av en fransk fotograf i paris och kommer via AFP. Med utländska bilder är det ofta si och så med nyckelorden som bilden är taggad med och det intressanta är att just den här bilden utav de fyra är den som har nyckelord. Dvs, någon, någonstans såg denna bild (kanske fotografen, kanske en bildredaktör), bemödade sig med att göra just den sökbar samtidigt som de andra tre inte alls är lika stilistiska och inte har några nyckelord.
Sådant får mig att spinna in på tankar om hur normer reproduceras i mekanismer som är ofta nästan helt osynliga. Ingen har förstås uttryckligen bestämt att detta är en bra bild att illustrera prostitution. Men just den här bilden fångade någons uppmärksamhet och kuggade in i dennes (norm-) föreställningar om hur prostitution ser ut. Den personen gjorde bilden sökbar för ändamålet och någon på Sveriges Radio kunde därför hitta den. Vidare sattes den bredvid nyhetstexten och vips reproducerades normer till läsarna.
PROSTITUTE, PROSTITUTION, NIGHT, BOIS DE BOULOGNE, ILLUSTRATION, CAR, BLURRED FACE, PROFILE, DRIVER.
Skulle vilja se litet länkar till bilder som skulle passat bättre in. Så att säga tips till SR för nästa bildpublicering.
usch, jag vill gråta.
Det vore också ett sätt att klaga. Ta en bild på sig själv när man gråter och skicka den till planeringsredaktören på SR.
Ännu värre var det när Studio ett skulle diskutera vilka männen är som köper i samband med rättegången i GBG om det stora trafficking/prostitutionshärvan.
Då la webredaktören ut en bild på en helnaken KVINNOkropp bakifrån i de obligatoriska höga klackarna.
Jag skrev till dem då men fick inget svar.
Som motvikt kan nämnas att EWL (European Women Lobby) lägger ut en bild på manshänder som håller i en bunt sedlar när de diskuterar prostitution.
Jag tycker att du missar något som är högst relevant i sammanhanget – nämligen att detta är en dokumentär bild, av vad jag kan döma. Har googlat fotografnamnet och fått upp flera liknande bilder som verkar vara tagna vid samma tillfälle, den 6/6 2011 i Bois de Boulogne i Paris, där det tydligen förekommer mycket prostitution. Notera också att bilens nummerplåt är pixlad, vilket inte hade varit fallet om det varit arrangerad bild.
http://www.tv5.org/cms/chaine-francophone/info/p-1911-Un-reseau-de-prostitution-entre-le-Nigeria-et-la-France-demantele-a-Bordeaux.htm?&rub=11&xml=newsmlmmd.3bf001515ad251bd1c9773ded42f6ec1.501.xml
”Att spela på den här klichén av vad prostitution ’är’, med en bild som osar reklamestetik, är illa ur så många aspekter.”, skriver Sofi. Hela detta resonemang faller ju, eftersom detta är en dokumentär, journalistisk bild och inte en arrangerad genrebild.
Därmed inte sagt att det inte finns arrangerade genrebilder som ser ut som den i Sofis exempel. Sådana har jag som webbredaktör sett många av hos bildbyråerna. Och det är kanske inte heller självklart att en artikel som handlar om svenskar sexköp utomlands ska illustreras med just denna specifika kvinna i Frankrike.
Men dock: Ibland ser verkligheten ut precis som klichén, oavsett om man vill det eller inte. I alla fall den kvällen, den sekunden i den skogen utanför Paris.
Jo, jag hade en uppdatering om att bilderna är dokumentära tidigare. Tog tillbaka den nu, så att du kan läsa. Som Karl Kajal påpekar: det är ändå bilden med benen som valts. Och man har valt att beskära bilden så att det blir fokus på benen och klackarna och strålkastarna, medan bilden i sitt originalutförande visar hela situationen. Men absolut. Ibland, under vissa sekunder i vissa skogar, ser verkligheten ut precis som på genrebilderna. (Ganska poetiskt.)
Hur blev det med bilder som hade passat bättre? Det är lätt att hitta saker att anmärka på, men hur gör man det bättre?
Varför inte en bild som t.ex. den här: http://cdn.c.photoshelter.com/img-get/I00008NU4ZYYK0sU/s/850/850/0127-Switzerland-Geneva-Night-Street-prostitution-Prostitutes-Sex-2012.jpg ? Den ger den där lite otäcka vibben utan att hänga ut någon person… En bild jag själv hade valt om jag var redaktör!
Känns som en mysig blandning av offerskap/patriarkatvärldsbild som är ganska standard inom feminist-kretsar, men även klingar väldigt väl med den gamla ”skydda kvinnorna till varje pris” etosen som är väldigt vanlig i traditionella manliga kulturer också.
Man kan liksom fånga både Ella 18 och Bengt 60 med en sån bild.