Ett till exempel på ett queert läckage, som du hemskt gärna får hjälpa mig att tolka…
Jag stirrade länge på den här annonsen, med huvudet på sned. Så där så att andra på tunnelbanevagnen också började stirra. (Ägda.)
Vad är det vi ser?
Jag ser en man som står på knä med en ask strumpor och kalsonger utsträckt till en person som öppnat sin dörr för honom. Han står i friarställning. En bukett röda blommor ligger på golvet. Han har tagit på sig röda strumpor, dagen till ära, matchande de han ger bort. (Matchande träningsoveraller nästa?) Personen han friar till – med strumpor och kalsonger istället för en ring (eller med kalsonger som omslagspapper till ringen?) – får man inte se.
Så… Min spontana tolkning är: Bra jobbat, Grosshandlarn! Ni har gjort det försvinnande få företag vågar göra, nämligen att bryta mot heteronormen (det osynliggörande och ofta utfrysande för givet-tagandet att alla är permanent heterosexuella och har en könsidentitet som linjerar med biokroppen och kläder som matchar).
Inte illa för ett företag som brukar fylla tunnelbanevagnarna med tidlösa mördare.
Och som nu inte alls ser hetero ut, så klart. Queerläckage har den effekten. Har man väl hittat en läcka så känns allt – hela historien, sidorna i dagstidningen, rummet med väggarna du trodde var av vanilj – plötsligt queerfuktigt och böjbart.
Sedan funderade jag ett varv till. Tyvärr. Jag tänkte att det måste vara jag som missförstår bilden. Ett företag som konkurrerar med Dressman och Brothers – skulle de verkligen marknadsföra homosexualitet? Nej, det måste föreställa en heterosexuell man som friar till en kvinna genom att ge henne ett par rena kalsonger att ha på honom. ”Kolla, rena kallingar! Om du gifter mig med dig så lovar jag att ha på mig dessa och bara dessa! Aldrig mer några smutsiga, schletna äckelkallinger, promise!” (Eh. Och när de blir smutsiga? ”Fasen, Tomas, tänkte inte på det! Retreat!”)
Men det vore ju tråkigt av mig att tolka bilden så. (Och fördomsfullt. RSFL Ungdom kör en bra workshop som går ut på att man skriver upp ”kvinnligt” och ”manligt” på en whiteboard, sedan får deltagarna ösa ur sig vad de associerar till de orden. Ganska snart dyker ord om hygien och renlighet upp.)
Dessutom skulle jag ju ägna mig åt något slags heteroläckage, om jag insisterar på att hitta dolda tecken på smygheterosexualitet, när det är ganska rättfram att en kalsonggåva förmodligen är tänkt att vara till en… Ungefär här hejdade jag mig och insåg att jag missat ytterligare en dimension.
Behöver man vara en man för att ha på sig kalsonger?
Nej.
Där osynliggjorde jag en hel fjäder av transpersoner och personer med fitta som för den sakens skull inte nödvändigtvis vill ha trosor på sig. Det skulle kunna vara en person som identifierar sig som kvinna men klär sig ”manskläder”. Det skulle kunna vara en person som varken identifierar sig som kvinna eller man men föredrar ”manskläder”. Det skulle kunna vara någon som är genderqueer och inte håller med om att kalsonger måste vara ”manskläder” eller att underbyxor som ser ut så (inte för att vi faktiskt får se dem i annonsen) måste kallas just kalsonger och få lingvistisk buljongsmak av snopp.
Det skulle kunna vara en transman (kvinna till man-transsexuell). Även om jag med ”man” inte uteslöt den möjligheten, så synliggjorde jag den nog inte heller, vilket jag tror måste göras aktivt med tanke på hur många olika möjligheter heteronormen övermäktigt tränger bort i medias sällan tvetydiga genusrepresentationer.
James Darling, transman, porrstjärna och kalsongägare.
Kalsongstund, fotad av Goodyn Green, co-grundare av Bend Over Magazine.
Förresten kan vi ens vara säker på att personen på knä i Grosshandlarns annons verkligen är en man, eller hur? Det kan ju vara en person som ärvt sin mammas stora händer. (Ägd.)
Sedan finns det ju så klart företag som inte bankar runt busken utan rakt av bryter mot heteronormen och visar att de bryr sig om alla sina kunder oavsett sexuell läggning.
En varm applåd för… Ving! (Tack för tipset, Midsommarregn.)
Helt fantastiskt att resebyrån Ving går ut med helsidesannonser där chartersemestrande romantiska par får vara annat än hetero. Nu hade de så klart ett par annonser som vände sig till heterocommunityt också, och det skulle så klart kunna vara så att en av personerna är en långhårig kille som ärvt sin pappas spädhet. Men då tror jag att vi återigen är ute och letar efter heteroläckage. Vilket, när jag tänker efter, är ganska queer.
Så. Nu vill jag veta. Hur tolkar du kalsongbilden från Grosshandlarn? Har jag missat något jätteuppenbart, är det inte alls en intresssant bild? Är den ännu intressantare än jag trott? Finns det ännu öppnare sätt att se på den? Jag skulle gärna höra din analys.
Mina hotpants till den som ger mig en å fan.
Bilden är helt obegriplig för mig, vad gäller handlingen. Men jag tycker mig se ett knä i nylonstrumpbyxor uppe till vänster – vad det nu kan betyda.
Jag tror såhär: det är ett par som gått igenom en svår tid efter att kvinnan kommit ut som trans och vill nu operera sig, och mannen har haft svårt att ta in detta. Men! Så en dag dyker han upp utanför hens dörr med blommor och kalsonger, för att visa att han stödjer hen i hens beslut. :)
Jag såg först inte att det var en friar-pose utan trodde att han satt nedsjunken på en soffa eller nått och jag tänkte då: Han hade egentligen tänkt att gå till någon tjej med blommor men sen råkade han se de här kalsongerna och blev helt hänförd och glömde helt bort dejten. Men tittar jag på detaljerna så ser jag ju att det är helt fel.
Wow…..Jag är HELT fascinerad. Det känns verkligen som om personen i fråga som har gjort annonsen inte alls själv vet vad den gör. Det är så förvirrat att det slår knut på sig själv. Att det sedan då är just überkonservativa Grosshandlaren som är företaget gör det bara ännu mer fascinerande. Jag älskar det……
Jag tycker att det ser ut att vara strumpor i asken. På svart siden, som om det skulle vara ett smycke. Ett par strumpor och kalsongerna har han på sig. Han är hygienisk och fräsch på fötterna och i skrevet, och det fanns till och med en present kvar i klädpaketet han köpt! Röda strumpor passar vem som helst, och grosshandlarns kläder är så eleganta att smycken är överflödiga.
Trist tolkning, men ganska realistisk, tyvärr. En dam med fet portmonnä skymtar.
Så tänkte jag med! Men erbjudandet gäller ju ett par kalsonger och TRE par strumpor. Var är det sista paret? Ska hen ge det till någon annan? Kanske till sin andra partner? Bilden inkluderar i så fall också dom som lever polygamiskt! Normbrytande!
De har antagligen köpt in bilden från märket eftersom de inte har stor budget. Tillverkarna vill i sin tur visa på: våra strumpor och kalsonger är av så fin kvalité att de duger som alternativ till vigselring när du som man ska fria till ”din kvinna”. Ett bevis på att man är ”giftasduglig”. Jag tror därför att den är så hetero att de inte ens sett det ur andra vinklar.
Ja, det låter rimligt. Men märkligt nog kan jag inte hitta några reklambilder från Topeco som ens påminner om det här bildspråket. Behöver givetvis inte betyda något alls…
Det skulle dock förklara varför texten ligger så konstigt över bilden, vilket gör att blommorna hamnar väldigt mycket i bildfånget. Något som troligen inte var fotografens avsikt.
Det ligger ju bara en strumpa kvar i paketet förstås, den andra har han redan satt på sig, därför sitter han på knä. De skulle fira årsdag så han gav blommor till sin tjej (som skymtas i bild med strumpbyxor och portmonä) och han fick strumpor tillbaka, han blev så till sig över de fina strumporna att han tappade blommorna och satte på sig strumporna på en gång!
Topeco gör ju underkläder både för männ och kvinns. Mannen som sitter och friar erbjuder ett par damstrumpor till kvinnan. De är så himla exklusiva, de där strumporna, så de duger även som vigselring, som någon redan varit inne på. Det blir extra ”romantiskt” att hon erbjuds ett par som matchar hans (röda), en färg som också representerar kärlek, passion osv. De kommer liksom förenas i strumporna… Så måste det väl vara tänkt?
Och bilden kan omöjligen vara skapad för den kampanjen (3 par strupor, ett par kalsonger).
Förväntar mig tyvärr inte mer spänning än så från Grosshandlarn.
Den trista (men fortfarande obegripliga, vad händer liksom?) sanningen.
http://swedishcreative.se/wp-content/uploads/2012/09/TOPECO_ADS3.jpg
Hela annonsserien är för övrigt konstig.
http://swedishcreative.se/?p=114#respond
De är hetero och strumpfetishister jue. Vad har vi för rätt att raljera?
Vad gäller bildanalysen, har jag tyvärr inget nytt att tillföra. Jag vill bara ge Tomas en eloge för den fina balansen mellan patos, självkritik, självdistans, nyfikenhet och humor som genomsyrar många av hans inlägg, som detta, och gör dem så himla läs- och tänkvärda! (Finns det någon chans att det kopplas ett RSS-flöde till bloggen, förresten? Det vore praktiskt …)
Jo, yo! http://www.genusfotografen.se/?feed=rss2
Att denna sida ens får finnas på Facebook är obegripligt:
http://www.facebook.com/pages/Riktiga-m%C3%A4n-har-ett-sexpack-i-kylen-och-inte-p%C3%A5-magen/300513114503
Försökte anmäla den men Facebook det gick inte. Anser att den är kvinnoförnedrande och sexistisk. Den är inte okej och borde inte få existera. Om den uppmärksammas, så kanske människor som gillar den får lite vett i sig och slutar sporra denna sexistiska humor.
Jag blir lite nyfiken på var den där Ving-reklamen fanns. Heterobrytande reklam finns främst i QX. Har aldrig sett nåt sånt en tidning som inte redan handlar om hbtq.
Jag har sett den i en dagstidning, tror det var DN.
denna bloggen
<3 <3 <3 <3 <3
(och dess läsare!)
Det första jag tänkte på var ”vilket märkligt erbjudande – en kalsong och tre par strumpor”. Men när jag läst inlägget och kommentarerna så blir jag bara mer och mer fascinerad. Tack för tankeväckande funderingar!
Det går ju uppenbarligen att tolka bilden på många sätt. Det enda jag med säkerhet kan säga är att jag skulle tycka att det var JÄTTEkonstigt om en kille la sig på knä, slängde en fin bukett på golvet och erbjöd mig ett par röda strumpor i en ask. Varningsklockor skulle ringa, say no more. Många reklamkampanjer är så konstigt verklighetsfrånvända och vi är så vana vid detta.
Jag tycker nog att deras slogan ”Supporting quality moments since 1948”, som man ser på hela bilden om man följer Tinnas länk http://swedishcreative.se/wp-content/uploads/2012/09/TOPECO_ADS3.jpg , tyvärr ännu mer befäster just den där tanken många tidigare hade om att det är frågan om ett frieri.. Det gör ju sannerligen hela bilden.. Trist nog att det var sanningen dock, alla här hade bra många bättre förklaringar tycker jag ^^
Fast en av deras andra annonser, den med den diskande mannen, (följde Tinnas länk även här) är ju bra mycket mer frispråkig!
Har ju dessutom hört att någon gjort en studie och att män blir lyckliga av att diska, mycket bra tycker jag! :P
Jag antar de försöker förmedla en man som går i deras strumpor får en kvinna på fall?Att strumporna fungerar lika bra som en ring?
Eller så är det försäljaren som kommer och vill trä strumpan på foten?
Tror det är Sunsilk som också har en reklam med ett homosexuellt par som går på tv nu!
Tips bara sådär :)
Det är ju han som öppnat sin present. Sen ska frun få blommor.
visst, det e fint när två tjejer hånglar men två killar ville de inte sätta på bilden för det e ”äckligt”