Genuskliché nr 1:
Kvinnor fotograferade uppifrån, män nerifrån (2022)

Okej, dags för genuskliché nr 1, som jag brukar kalla den. Inte för att den nödvändigtvis är den vanligaste klyschan, men definitivt det minst subtila sättet att förminska kvinnor på och få män att svälla i betydelse (så att de bättre passar in i sina könsroller): genom att fotografera kvinnor uppifrån och män snett nerifrån. En skillnad i kameravinkel som enligt medieforskaren Anja Hirdman (i sin avhandling Tilltalande bilder) har den här effekten:

”En ovanifrån-vinkel framställer ofta bildens person som liten medan underifrån-vinkel ger intrycket av motsatta. Det förstnämnda etablerar ofta en relation där den som ser har symbolisk makt över den som visas, medan underifrån-vinkeln till skrivaren som avbildas en högre grad av auktoritet.”

Låt oss börja med det förstnämnda perspektivet. Fyra exempel, och ett underbart undantag som bekräftar regeln.

1. Nooshi Dadgostar, fotograferad på botten av en ståtlig spiraltrappa.

SvD, 2021. Foto: Lars Pehrson

2. Annie Lööf fångad i samma virvel av marmor.

SvD, 2021. Foto: Lars Pehrson (Tipstack, @annchristineruuth för båda bilderna ovan)

3. Nyamko Sabuni – ny trappa, samma klyscha.

Helsingborgs Dagblad, 2021. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Notera hur trappräcket och rummets krökning även ger bilden lite av en hjärtformad struktur.

4. Fem små kvinnor och en bebis.

Dagens Nyheter, 2015. Foto: Lars Lindqvist

Foto: Spindelmannen??? (Seriöst, hur är bilden ens tagen?) Och om du har svårt att urskilja vilka de mikroskopiska makthavarna ens är, så är det (medurs) Annie Lööf, Birgitta Ohlsson med bebis, Marita Ulvskog, Gudrun Schyman och DN-journalisten Karin Eriksson. Mycket power i samma rum! Och ironiskt nog är de samlade för en gruppintervju där de bl.a. pratar om hur media historiskt osynliggjort, sexualiserat och förminskat kvinnliga politiker. 🤦

5. Jonas Sjöstedt!!!

SvD, 2020. Foto: Tomas Oneborg

Med samma gulliga, vertikala perspektiv och bra ögonkontakt. Sympatisk bild, eller hur? Och för mig blir det så tydligt hur bilder som Bryter mönstret kan sticka ut på ett väldigt positivt sätt.

… Notera hur det även här finns vissa, talande genusskillnader, dock! Sjöstedt är fotograferad i samma trappa som Dadgostar och Lööf – men nära toppen, de på botten. Och hans hand på räcket får det att se ut som att han är på språng. Samma vinkel och miljö, men på något sätt lyckas mannen ändå vara skildrad som mer aktiv.

 

Till nästa analys i valspecialen: Det nya könsneutrala (2021–22)
Tillbaka till förra analysen: Shaking up the world with Wordfeud (2015)
Till alla analyser